Hiiumaa esitas Green Destinations TOP100 2024. aasta edulugude konkursile keskkonnamärgise Hiiumaa roheline märk järjekindla ning tulemusliku rakendamise ning jõudis TOP100 parima hulka. Žürii leidis, et lugu sellest, kuidas Hiiumaa rohelise märgi käivitamise ja rakendamise tulemusel on saare ettevõtete hulgas juurdunud keskkonnateadlik mõtteviis ja kasutusele on võetud loodussõbralikud lahendused, väärib esile tõstmist ning teistele sihtkohtadele eeskujuks toomist.
Rahvusvahelist turismisihtkohtade rohemärgist välja andva organisatsiooni Green Destinations üheks tunnustusmeetoditest on iga-aastane TOP100 eduloo valimine. Kogu maailma keskkonnasõbralike turismisihtkohtade esitatud lugudest valib žürii välja sada kõige inspireerivamat tegu või saavutust. Lood jagunevad kuue kategooria vahel ning Green Destinations aastakonverentsil auhinnatakse omakorda iga kategooria kolm parimat. Et lugusid saavad esitada rohkem kui 500 Green Destinations märgisega sihtkohta, on väga suur tunnustus juba TOP100 edulugude hulka jõudmine.
Eestist esitati konkursile kümme lugu, tihedas konkursis pälvisid koha TOP100 seas Hiiumaa, Lahemaa, Järvamaa, Tallinna, Tartu ja Viljandimaa lood.
Eesti esimene piirkondlik keskkonnamärgis Hiiumaa roheline märk töötati välja ja võeti kasutusele 1995. aastal projekti EcoIslands käigus. Märgi loojate eesmärk oli väärtustada Hiiumaa kohalike ettevõtete keskkonnasõbralikke tooteid ja teenuseid ning soodustada kohaliku tooraine kasutamist. Nüüdseks juba peaaegu kolm aastakümmet kasutusel olnud märgi kaudu on Hiiumaa ettevõtted, tarbijad ning ka külastajad omaks võtnud teadmise, et rohelisus ei ole vaid sõnakõlks või logo kuskil pakendil, vaid et rohelise märgi taga on terve rida tegevusi ja teadlikke valikuid, mida on rakendatud keskkonnahoiu ja kestlikkuse põhimõtetest lähtuvalt.
Hiiumaa turismiklastri juht Kristel Peikel märkis, et kestlik mõtteviis on eriti tähtis Hiiumaa puhul, mille juba ainuüksi geograafiline paiknemine on teistest piirkondadest täiesti erinevasse olukorda seadnud. „Saarelise asukoha tõttu peab Hiiumaal iga toote ja teenuse puhul arvestama täiendavast mere- või õhu transpordist tekkiva ressursikulu ning keskkonnakoormusega. Seetõttu on eriti oluline jälgida, et tarneahelad oleksid lühikesed, et maksimaalselt tarbitaks kohalikke tooraineid ning vähendataks jäätmete teket,“ selgitas Peikel.
Täna kannab Hiiumaa rohelist märki ligikaudu poolsada Hiiumaa ettevõtet ja teenusepakkujat turismitaludest kuni looduskosmeetika ning mahetoidu tootjateni. Peikeli hinnangul on Hiiumaa rohelisest märgist saanud saarele ka selgelt au- ja uhkuseasi, mis tõestab, et ka väikesed kogukonnad saavad anda olulise panuse keskkonnateadlikkuse tõstmisse ning kestliku majanduse edendamisse.
Hiiumaale omistati 2023. aastal Green Destinations kuldtase, mis kinnitab, et sihtkoht täidab loodus- ja kultuuripärandi hoidmise ja kaitsmise nõudeid ning et turismiteenuste osutamisel järgitakse kestlikkuse põhimõtteid. TOP100 edulugude hulka jõudis Hiiumaa ka eelmisel aastal, kui edulooks oli külastajate tekitatud jäätmete kogumise ja taaskäitlemise korraldamine ja sellele eelnevalt 2022. aastal elektrijalgrataste renditeenuse ja laadimisjaamade arendamise eest. Ka viimasele on omistatud Hiiumaa roheline märk.
Vaata ka: https://hiiumaarohemark.ee
Lisainfo:
Kristel Peikel
Hiiumaa turismiklastri juht
5156329
kristel.peikel@hiiumaa.ee
www.hiiumaa.ee