Turism

Hiiumaad on taasavastanud bussiturist, autoturist pelgab praamijärjekordi ja kõrget piletihinda

Kokkuvõttes – täitsa tore suvi

Asjaolusid arvestades võib Hiiumaa turismisuve kokkuvõttes rahuldavaks lugeda. Turud, sealhulgas ülemaailmne turismiturg polnud koroonavapustusest veel üle saanud, kui Venemaa alustas sõda Ukrainas ning energiahinnad tegid enneolematu hüppe, mis kõik avaldas tugevat mõju inimeste reisiotsustele. Kuigi piirid avanesid, ei olnud reisitingimused ja hinnad enam need, mis enne koroonapandeemiat ning lisandunud sõjahirm jättis Eestist eemale sakslased, rootslased ja teiste läänepoolsete sihtturgude turistid. Soomlased aga on Eesti kuurordid, ennekõike SPA-sihtkohad jälle üles leidnud. Pärnu hotellipidajate sõnul on eestlaste broneerimisaken endiselt ülimalt lühike – päev  kuni kolm, samas kui soomlased on hakanud oma puhkusi jälle pikemalt ette broneerima. Sellest tekkis ka mulje, et soomlased on Eesti SPA-sihtkohad vallutanud – eestlased lihtsalt ei saanud enam tube, kuna hakkasid liiga hilja broneerima. Eesti siseturismi üldisele vähenemisele aitas kaasa ka paljude välismaa sihtkohtade taasavanemine.

Hiiumaa oli üle Eesti hästi pildis

Tänavust turismisuve ette valmistades pöörasime suurt tähelepanu Hiiumaa üldisele kuvandile ja Hiiumaa kui brändi tutvustamisele. Keskendusime tegevustele, mis võimaldasid kutsuda kohale ajakirjanikke ja telekaameraid ning saata välja uudiskirju-pressiteateid, milles saame rõhutada erinevaid tegevusi ja huviväärsusi. Selle eesmärgi saavutasime edukalt ning kolleegid teistest maakondadest on imestanud, kuidas on Hiiumaa kogu aeg Aktuaalses Kaameras, üleriiklikes lehtedes ja raadiokanalites.

Tänavune suvi tõi Hiiumaale rohkelt külalisi, kes siin varem polnud käinud ning positiivne tagasiside oli lausa rahvusvaheline. Kirjandusaasta raames toimunud Hiiumaa esimese kirjandusfestivali sündmusi väisasid osalevate riikide prominentsed diplomaadid ja kirjandustegelased. Lisaks festivaliprogrammis osalemisele viisime nad ka saaretuurile ja merele ning nende vaimustus Hiiumaast tõi meile mitmed hinnalised kontaktid kultuuri-, kirjandus- ja turismiinimestega nende kodumaal. Kirjandusaasta tegevused pälvisid tähelepanu laiemaltki, suve tervitamise traditsiooni taastamine kevadel lahkunud poetessi Ave Alavainu aias tõi kokku nii prominentsed kirjandustegelased kui ajakirjanikud.

Esmakordne omalaadne sündmus kogu Eestis oli Hiiumaa turismimess, mis tõi saarele kõik Eesti olulisemad turismifirmad. Enamusega neist jätkub koostöö ning me peame ise olema leidlikud, et pakkuda nende klientidele konkurentsivõimelist külastuselamust. Ka Hiiumaa turismimess ületas üleriikliku meedia uudiskünnise.

Kodukohvikute päevade eel tegime kampaania, mille sõnumiks oli, et tulge Hiiumaale kauemaks kui ainult kohvikute päevadele. Põhirõhk langes arusaadavalt kohvikutepäevadele ning mitmed kohvikud pidid tunnistama, et on alahinnanud nii suure huviliste hulga teenindamiseks vajaliku tooraine, tööjõu ning ka parkimiskohtade hulka. Kokku registreeriti kodukohvikute päevadel üle 23 000 kohvikukülastuse. Mitmed kohvikud lõpetasid suure külastajate tulva tõttu klientide üle arvestuse pidamise, seega tegelik külastuste arv oli veelgi suurem.

Meediatähelepanu võitsid ka meie tuulekala-, kultuuri-, toidu-, õlle-, sauna- ja muusikafestivalid, Viskoosa kultuuritehase avamine, purjevõistlused ja hülgesafarid. Kõigi nende sündmuste kajastamise eesmärk on, et Hiiumaa positiivne kuvand tugevneks ning tooks külastajaid ka teistel aegadel kui jaanipäev ja sellele järgnevad viis nädalat, kui parvlaevapiletite saadavus on punases ka argipäevadel. Väljakutse ongi, kuidas saaksime jagada külastuskoormust suvistelt nädalalõppudelt laiali ka kevadesse, sügisesse ning jõuluaega. Heaks suunanäitajaks on selles mõttes vananaistesuve sündmused.

Kampaaniad ja teavitustegevused Eestis ja Soomes

Otseseid Hiiumaale kutsuvaid reklaamikampaaniaid oleme tänavu teinud viis: kevadine koolivaheaeg, koos saarlastega Soome turule suunatud kutse saartele, kirjandusfestival, kodukohvikute päevad, september Hiiumaal ehk vananaistesuvi ning Hiiumaa üldkampaania „Elamus ehedast elust“ – viimane on nn mitu ühes: lisaks üldisele Hiiumaa tutvustamisele tutvustame Hiiumaa.ee uut kodulehte. Et kampaaniate sihtgrupp oli eelkõige ülejäänud Eesti siseturist või soomlane, siis hiidlased ise nägid-kuulsid neid reklaame vaid siis, kui kuskil mujal Eestis kohaliku arvuti kaudu internetis surfasid või üle-Eesti kaubanduskeskuste siseraadios Margus Tabori tuttavat häält kuulsid.

Kevadel valmis eesti ja inglise keeles Hiiumaa turismitrükis GO Hiiumaa, mida trükiti 25 000 eksemplari. Lugejad kiitsid teose heaks ja pole enam palju kohti, kust seda paberil ajakirjaformaadis trükist leida oleks võimalik. Küll aga avaldab tänavu uue ilme saanud Hiiumaa digivärav hiiumaa.ee need artiklid internetis ning neid saab edaspidigi tasuta lugeda. Hea koostöö on käivitunud ka Hiiu Lehega, kelle lugusid saame hiiumaa.ee lehel kasutada ja jagada.

Koos hiiumaa.ee uuendamisega valmis kodulehe jaoks ka Regio interaktiivne kaardirakendus, mis muuhulgas võimaldas kuvada nutiseadme või arvutiekraanile ka näiteks kohvikutepäevadel avatud ajutised kohvikud. Kaardirakenduse oluline väärtus , lisaks majutus- ja söögikohtadele, on looduses tähistatud külastusteekonnad ehk turismimarsruudid, mida saab külaline avastada ka omal käel. Külastusteekonnad koostas armastatud ja hinnatud Hiiumaa teadur ja giid Helgi Põllo. Looduses siltidega tähistatud huviväärsuse juures olevat QR-koodi nutiseadmega skännides avaneb kodulehelt täiendav info nii selle konkreetse objekti kui ka külastusteekonna kohta. Järgmise sammuna lisame neile rohkem kui 100 objektile ka viiekeelse audiogiidi, kes turistile huvipakkuva info soovi korral kas eesti, inglise, soome, saksa või hiiu keeles ette loeb.

Hiiumaa kui Läänemere rohelise saare tuntuse suurendamiseks on läbi hooaja kestnud koostööprojekt Saaremaaga, EAS-i sihtkohaturunduse programmi raames oleme liikunud edasi Green Destination projekti ning teiste rohetegevustega. Kõik need tegevused toetavad Hiiumaa kuvandit üldiselt ning teadmine, et Hiiumaal on kodukohvikud, kirjandus, kultuur, hülged, kohalikud toidud ja sõbralikud inimesed, võiks tuua meile rohkem kvaliteetturiste, kes jäävad saarele kauemaks kui üks öö.

Küsitlus näitab parvlaevapileti hinnatõusu mõju

Hiiumaa turismiklaster viis augusti lõpul läbi küsitluse, et selgitada välja Hiiumaa turismiettevõtjate hinnang 2022. aasta turismi tipphooajale, võrrelda, kuidas on aastaga muutunud külastajate ootused ja soovid ning hinnata, kas parvlaevapileti hinnatõus on avaldanud Hiiumaa külastatavusele mõju.

Kogu küsitlus on kättesaadav Hiiumaa turismiklastri kodulehelt, olulisemad järeldused Hiiumaa 2022. külastushooajast on järgmised.

  1. Juunis-juulis 2022. ehk tavapärasel tipphooajal tõusis külastatavus võrreldes mullusega 18,2 % vastanud ettevõtetes ning langes 27 % ettevõtetest, kuid tavapärasest aktiivsem külastatavus augustis päästis turismitegijate hooaja. Kõigi külastatavuse languse põhjuste kohta konkreetse küsitluse vastused järeldus teha ei võimalda, kuid seos parvlaevapiletite hinnatõusuga on olemas.
  2. Hiiumaa mandriühendus vajab selgemat visiooni ja selle selgitamist avalikkusele, parvlaevareisijate hulga vähenemise otsest seost parvlaevapiletite hinnatõusuga mainis kokku 26 % vastanutest.
  3. Külastajate poolt soovitavad teenused ning ootused ei ole võrreldes aastataguse sarnase küsitlusega oluliselt muutunud, sarnased on ka peamised kliendigrupid – pereturistid, grupid ja sõpruskonnad ning välismaalased.
  4. Tõusutrendi näitasid 2022. aastal matkaautodega reisimine, gruppide ja sõpruskondade bussireisid ning taastuma hakanud õpilaste ekskursioonid.

Hiiumaa külastatavusele avaldavad negatiivset mõju ka parvlaevapiletite broneerimissüsteemi puudujäägid, mille tõttu ei ole tegelikult teada, kui palju bronnikohti tegelikult kasutamata jäid või kui palju üldjärjekorras autosid ees on. Täna keegi enam naljalt ilma broneeringuta ootejärjekorda ei lähe, kui tal just ei ole vaja tingimata pühapäeva õhtul Hiiumaalt töönädala alguseks koju jõuda. Kui aga piletiäpp puhkusereisi planeerijale järjest punast näitab, võib otsus kergesti mõne lihtsama sihtkoha kasuks kalduda.

Turundada saab toodet, mis on olemas

Sihtkoha turundust pole mõtet teha turunduse enda pärast, vaid kõik tegevused peavad olema sama terviku erinevad tahud. Kuni Hiiumaal SPA-hotell puudub, me Pärnu, Kuressaare, Haapsalu, Tallinna, Tartu, Lohusalu, Võru, Pühajärve, Narva-Jõesuu, Rakvere ja Värskaga sanatooriumituristide pärast konkureerida ei saa. Kuna just sellised kliendid moodustavad massturismi, peame leidma nupukamaid viise Hiiumaa külastuskogemuse paremaks muutmiseks.

Turismiklastri juures alustab tööd toodete ja teenuste disainimise ja paketeerimisega tegelev töörühm. Koostöös Saaremaaga valmib oktoobris külastusteekonna uuring, millelt loodame saada samuti olulise sisendi klienditeekonna planeerimise osas. Sügisesse on plaanitud ka kampaaniad ja koostöö Saksamaa ja Soome turul. Esimesi vilju Soome turu osas loodame noppida järgmisel hooajal, Saksamaa osas 2024. aasta suvel.

Kristel Üksvärav, Hiiumaa turismiklastri juht